Neye Göre Dizi Seçiyor ve Beğeniyoruz?

  nasip   |     3-08-2018, 00:39

İnsanlar bir diziye başlarken veya devam edip sonunu getirirken nelere dikkat ederler? Herkesin kriterleri elbette ki farklıdır. Başroller, dizinin konusu, belki merak uyandıran fragmanı, belki yayınlandığı kanala olan güven, bazen dizinin türü diziye başlamanızı sağlar. Peki, neden başladığımız her diziyi bitirmeyiz? Bitiremeyiz?


Bir diziye bol bütçe ayrılmışsa, popüler oyuncular başrol olarak seçilmişse, promosyonu iyi yapılmış ve daha yayınlanmadan kitlesini oluşturmuşsa ‘Tamam artık bu dizi kesin iyi olacak’ diyebiliyor muyuz gerçekten? Gelin beraber bir diziyi baştan sona izlenilebilir kılan ve hepsi bir araya geldiğinde tadından yenmez bir yapım ortaya çıkartan kriterlere beraber bakalım.


01_Başrol Oyuncular

Bizi bir diziden bir diğerine götüren şey genelde oyuncular oluyor. İzlediğiniz bir diziyle yakaladığımızın ipin ucunu, o dizide sevdiğimiz oyuncuların diğer işlerine bakarak getiriyoruz. Favori oyuncu listelerimiz oluşuyor, ‘hadi bir dizi çekse de izlesek’ dediğimiz isimler.. Herkesin favori listesi farklı elbette. Ama kabul edersiniz ki, çoğunluğun listesinde yer eden popüler, yıldız oyuncular mevcut. (Bknz. Lee Jung-Suk, Kim So-Hyun, Ji Chang-Wook, Park Bo-Gum, Seo Kang-Joon biraz daha eskilere gidersek Lee Min-Ho, Lee Joon-Gi, Gong Yoo; kadın oyunculardan Shin Min-Ah, Park Shin-Hye, Park Min-Young, Jun Ji-Hyun, Ha Ji-Won, Moon Chae-Won ve dahası) Yıldız oyuncular listelerimiz her dönem revizyona uğruyor. Yeni ve genç isimler geliyor, kimisi eski önceliğini yitiriyor derken izlemeyi sevdiğimiz yüzler bizi bir diziye başlamak için motive ediyor oluyor. Konusundan önce başrolde kimlerin oynadığına bakıyor, uyumlarına dikkat ediyoruz.


02_Konu

Herkes her tür diziyi izlemiyor pek tabi ki. Kimisi romantik komedilerden hoşlanırken, kimi polisiye-türünü tercih ediyor. Ama kabul etmek gerekir ki tüm bu türleri daha da ilginç yapan, polisiye sevmeyen birinin polisiye dizi izlemeye şans vermesini sağlayan şey başrollerden sonra dizinin konusu. Öyle farklı, ilgi çekici, merak uyandıran bir konu oluyor ki, türüne bakmaksızın –oyuncular da tatmin ediyorsa– başlayıveriyor insan.


03_Tavsiye

Beğenisine güvenilen dizi-sever arkadaşlardan ya da dizi yorumcularından alınan tavsiyeler de, dizi keşfimize vesile olan bir diğer etken. Şahsen, konu ve oyuncular ilgimi çekmese bile sırf beğenisine güvendiğim birinin tavsiyesi üzerine başladığım ve ‘iyi ki izlemişim’ dediğim çok olmuştur. Amma ve lakin bu 3 kriter de bir diziye başlatan, bizi o diziye götüren kriterler. Diziye başlamak demek, o diziyi sevmek ya da bitirebilmek anlamına gelmiyor. Gelelim sorunun hasına. Peki hangi kriterler bizi dizilerin içine alıyor ve diziyi sonuna kadar izlettiriyor?


04_Senaryo-Olay Örgüsü-Kurgu

Bir diziye başladıktan sonra, o diziye devam etmemizi sağlayan en önemli faktörlerden biri olsa gerek olay örgüsü. Bölümler öyle yerde biter ki bir sonraki bölüm için sabırsızlanırken bulursunuz kendinizi. Senaryoda bir sıkıntı olmadığında o senaryonun iyi olduğu fark edilmez çoğu zaman. Ne zaman kötü bir senaryo ile karşılaşırsanız işte o zaman iyi bir senaristin değerini anlarsınız. (Taraflı bir yazıya dönüşmemesi adına kötü örnek vermiyorum fakat yorumlarda sizler örnek verirseniz mutlu edersiniz.) Bazen olur ki, çok iyi bir hikaye pek güzel mundar edilebilir. Nasıl mı? Artık görmezden gelinemeyecek mantık hataları, birbirini tamamlamayan alakasız sahne geçişleri, hikayeden bağımsız neden izlediğinizi bilmediğiniz izlerken sıkmaya başlayan sahneler, vasat replikler, 60 dakika doldurulsun diye yazılmış dolgu sahneler… Bir dizi düşünün, bir sahneyi çekip çıkardığınızda tüm kurgu bozuluyor, o sahneyi alıp da daha önceki bölüme ya da sonrakine koyamıyorsunuz. Koyarsanız tüm etki değişiyor çünkü. Heh işte o dizinin senaryosu ve kurgusu çok iyi demektir. Post-production (setteki çekimler sonrası eldeki görüntülerin nasıl, hangi sırayla kullanılacağına karar verildiği ve son ürünün ortaya çıktığı düzenleme aşaması) aşamasında da büyük emek harcanmış yapımlardır onlar. Hikayenin dümdüz değil de seyirciyi daha çok içine alacak, kimi zaman flash-back (geriye dönüş) veya flash-forward (ileriye sıçrama)larla desteklenen ve izleyici açısından izleme sürecini daha keyifli, sürükleyici hale getiren dokunuşlar ise kurgu dediğimiz bir diğer faktör. Elbette ki her yapım mantık hatası yapma hakkına sahip. Neticede tüm bunlar insan elinden çıkan işler, fakat artık mantık hatalarının çokluğu dizideki odağımızı şaşırtmaya başlıyorsa ve senaryo çalakalem, özensiz hissettiriyorsa, o diziye devam etmek için pek de sebep kalmıyor haliyle. Hikayeyi baştan sona –mükemmel olmasa da- mükemmele yakın işleyip önümüze koyan yapımlar ‘en’lerimize giriyor. Kötü örnek vermeyeceğim dedim ama iyi örnekler vermek istiyorum.

"Circle", "Signal", "Tunnel", "It’s Okay That’s Love" gibi diziler beni kurgu anlamında oldukça tatmin eden dizilerdi. "Prison Playbook", "Age of Youth", "Reply" serisi ise özenli senaryolarıyla, olay örgüleriyle beni etkileyen yapımlardı. Dizinin türü gizem değilse çok karmaşık olay örgüsü beklemiyoruz haliyle, fakat türü ne olursa olsun olay örgüsünün baştan sonra tutarlı olmasını bekliyoruz.  Bir hikayeyi izleyiciye güzel aktarabilen senarist aynı zamanda karakterleri de çok güzel işlemiş demektir. İzleyici karakterlerle bolca empati yapabilmiş, onlarla beraber hikayeyi yaşamıştır. Karakterlerin gelişimlerini çok iyi aktaran sevdiğim yapımlardan bir diğeri de "Six Flying Dragons"dur. Her bir karakterin ayrı ayrı çok ince işlendiği bir yapım olduğundan senaristi bolca tebrik etmişimdir izlerken.

Senaristler bazen öyle sahneler yazıyorlar ki, dizinin başını sonunu anımsamasanız bile ‘bir sahne vardı ki’ diyorsunuz, ‘o sahne çok güzeldi’. O güzel, içe işleyen sahneyi yazan senaristler alınlarından öpülesi senaristlerdir efendim. Kolay değil milyonlarca kişinin kalplerine ulaşıp orada yer etmek… Yorumlarda ‘en’ sahnelerinize örnek vererek bu sahnelerden bizi mahrum bırakmayınız lütfen, ben de nedensizce sevdiğim sahnelerden birini paylaşıyorum:

 

05_Sinematografi

Birçok kişi ‘Artık Kore dizilerinden eski tadı alamıyoruz’ dese de, sinematografi konusunda son dönem dizilerinin eskilere fark attığını düşünüyorum. Diziler tam bir görsel şölen halini aldı. Bunda yapım bütçelerinin etkisi büyük olsa gerek. Öncelikle bilmeyenler için sinematografi ne demek onu biraz açalım. İzlediğimiz sahnelerin kamera açıları, ışıkları gibi yönetmenin tercihiyle yapılan görüntü yönetimine sinematografi diyoruz. Senaristin yazdığı bir sahneyi sanatsal bir tablo haline getirmeyi başarıp, seyirlik zevkimizi katlayan görüntü yönetmenlerine ve yönetmenlere selam olsun. ‘Bir sahne nasıl daha etkin hale getirilir?’in cevabıdır sinematografi, görsel şölendir, ikoniktir, estetiktir... Kimi yönetmenler fotograf çeker gibi film çekerler, her kareyi durdurup incelemek istersiniz, o kadar ince ince düşünülmüştür her bir kamera açısı. Post-production aşamasında eklenen efektler elbette kareyi iyice güzelleştirir ama efektsiz bile iyi karelerdir bu kareler. Öyle emek harcanmıştır çekim aşamasında. Sanat yönetmenlerinin de hakkını teslim etmek lazım bu aşamada. Tüm o arka fonu güzelleştiren ve o sahnenin bir tabloya dönüşmesini sağlayanlardan biri de onlardır çünkü. Görsel bir ‘şey’den bahsediyorsak görsel örnekler vermek lazım gelir. Sinematografisine hayran kaldığım dizilerden birkaç kare paylaşayım.

06_Oyunculuklar

Bir diziyi izlerken oyunculuklar bizim için ne kadar önemli oluyor? Başrol oyuncular kaç kez ‘Vay be ne kadar iyi oynamış!!’ dedirtip ağzınızı açık bıraktı? Başrol diyorum çünkü genelde popüler dizilerdeki yan karakterler başrolden daha iyi oyuncu oluyorlar. Gösterdiği yüksek performans dolayısıyla kötü karaktere çok sinirlenebiliyoruz mesela. Bu aslında o oyuncunun işini ne kadar iyi yaptığının göstergesi ve pek tabi başrole biçilmiş sıkıcı mükemmellikte olmayan rollerin hakkını veriyor adamlar. Karakteri yaşıyorlar, yaşatıyorlar. Karakter demişken, karakter oyunculuğu’nu hiç duydunuz mu?

Belirli bir karakteri tüm ayrıntılarıyla yaratmakta usta olan oyuncu’ya karakter oyuncu denir efendim. Kore dizileri için konuşursak, şapşal masum çocuksu kadın başrol karakterini oynayan oyuncu ya da alışkın olduğumuz mükemmel başrol ‘namca’yı oynayan popüler erkek oyuncular karakter oyuncusu DEĞİLDİR. Ama aynı dizide karakter olarak ‘ben buradayım’ diye bağıran, ilginç ama bir o kadar gerçek yan karakteri oynayan oyuncu karakter oyuncusudur.

 

"She Was Pretty"deki rolüyle Hwang Seok-Jeong

 

"Another Miss Oh"daki rolüyle Ye Ji-Won

 

"I Can Hear Your Voice"daki rolüyle Jung Woong-In

 

"God’s Gift"deki rolüyle Jung Eun-Pyo

 

"Remember - War of Son"daki rolüyle Min Nam-Koong

 

"Let’s Fight Ghost", "Weightlifting Fairy Kim Bok-Joo" gibi dizilerdeki rolleriyle Kang Ki-Young

 

"Healer"daki rolüyle Kim Mi-Kyung


Bu örnekler elbette çoğaltılabilir. Dizilerde yeri gelir başrollerden katbekat daha fazla oyunculuk sergileyip, bazen aşırı sinirlenmemize bazen çokça gülmemize sebep olan bu rolleri oynayan daha doğrusu oynayabilen oyuncular karakter oyuncularıdır –ve aslında has oyunculardır–.  Yaşları, fiziksel özellikleri ya da auraları gereği başrol olamayıp yan rollerle karşımıza çıkan has oyuncular. Selam olsun efendim sizlere de, siz de olmasanız diziler yavan kalır, iyi ki varsınız.


Gel gelelim kanayan yaramız başrollere… Yan roller için yetenekli oyuncu bulmak göreceli daha kolaydır aslında, zira görsellik çok da öncelikli değildir, yeteneğe bakıp alırlar kadroya. Fakat yetenekli, oyunculuk konuşturan başrol bulmak daha sıkıntılıdır. Adam/kadın hem yakışıklı/güzel olacak, hem tüm karakterlere girecek falan derken zor iş. Ama yok mu böyle isimler? Elbette ki var. Biz başrollerimizi kusursuz rollerde görmeye alışmışız. Efendime söyleyeyim bir X’in karizmatik olmayan rolünü söyleyin bana? Ya da imajını bozan, bildiğimiz X olmadığı herhangi bir rolünü? Kore dizileri için konuşursak, X deyince aklıma sosyal statüsü ortalamanın üstünde, soğuk gibi gözüken aslında tanıdıkça çok özverili ve sıcakkanlı olduğu fark edilen, zengin erkek(namca) geliyor. (Yanlış anlaşılmamak adına yıldız oyuncumuzun ismi X olsun) Oyuncu hep birbirine benzer karakterlerle geliyor, adama hep karizmatik roller verilmiş ve verilecek. Dolayısıyla ‘ona hiç yakıştıramayacağımız bir rolü acaba nasıl oynardı?’yı öğrenemeyeceğiz. Sadece X değil, birçok aktör ve aktris var sürekli birbirine yakın rolleri oynayan. Bunları mevzunun dışına alıyorum ve kadrajı hem başrol olup, hem birbirinden çok farklı karakterlere bürünen yani bir nevi karakter oyunculuğu yapan ya da belki yapma fırsatı bulan başrol oyuncularına çeviriyorum.

 

Bazı oyuncular vardır, hem dramda, hem komedide, hem aksiyonda, hem tarihi dizide oynayabilirler. Yeri gelir kötü adam olurlar, bazen engelli, bazen çok özgün, fantastik bir karakteri canlandırırlar.

Song Joong-Ki, "A Werewolf Boy"

Ya da en zoru zihinsel, psikolojik sorunu olan bir karakteri de oynamışlıkları vardır.


Joo Won, "Good Doctor"

Gerçek hayattaki karakterlerine belki de çok zıt karakterleri bile canlandırabilirler.


Ji Sung, "Kill Me, Heal Me"

Hatta bırakın farklı dizilerdeki karakterleri aynı dizide, bırakın aynı diziyi o dizinin tek bir sahnesinde sizi hem güldürüp hem göz doldurup hem de heyecanlandırabilen oyuncular da vardır.

İşte böylelerine has oyuncu diyoruz. Bu isimler bir de başrolse aynı zamanda görsel açıdan da iyi seviyededirler demektir ki değmeyin keyfimize. (Allah bu oyuncuları hep iyi yapımcılarla, iyi senaristlerle, iyi partnerlerle karşılaştırsın, AMİN.)


Bana sevdiğiniz aktörlerin karizmatik olmayan rollerini yazın ya da gerçek hayattaki karakterine çok zıt olan bir rolünü yazın, eğer ki yazabiliyorsanız, o aktör o rolü oynamaya cesaret etmiş ve altından kalkmış iyi bir oyuncudur. Bir başrol istediği kadar yakışıklı olsun, o hissi veremiyorsa o dizi sıradanın üzerine çıkamaz. Ama iyi bir oyuncu kötü bir yapımı bile hak etiğinden daha yukarıya taşıyabilir. Has oyuncuları güncel dizilerde daha çok görmek umuduyla diyorum.


Not. İdol oyunculara ayrıca değinmek istiyorum. Genelde idollere gerçek hayattaki karakterlerine yakın, rahatça canlandırabilecekleri roller verilir, dolayısıyla çok fazla uğraş gerektirmeden, küçük adımlarla oyunculuğa giriş yapar idoller. İstisnaları yok mu? Var. Hem de bayağı var, hatta oyuncu olacakmış da yanlışlıkla idol olmuş dedirten cinsten istisnalar bunlar. İşte ona da yetenek diyoruz zaten.


Bazı diziler var ki bahsini ettiğimiz tüm kriterleri fazlasıyla karşılıyor. Fakat over-rated (hak ettiğinden fazla ilgi gören) dizilere göre daha arka planda kalıyorlar. Bunun yegane sebebi başrollerinde popüler oyuncu barındırmıyor oluşları demek yanlış olmaz herhalde. Fakat gönül istiyor ki bu diziler ve oyuncular hak ettiği değeri görsün. Yazının amacı tüm yetenekli oyuncuları, tüm iyi yapımları, tüm iyi senaristleri sıralamak değildi, bu mümkün de değil zaten. Amaç, dizilerde ‘popülerite’den daha fazla değer görmesi gereken ve belki de azınlık bir kesimin idrakinde olduğu ve bir yapımı her şeyiyle kaliteli hale getiren öğelere parmak basarak, bu vesileyle has oyuncuların ve unutulmaz karakterlerinin ve belki dizilerinden kısa sahnelerinin paylaşılması için ortam oluşturmak, beraberce beyin fırtınası yapmak idi. Bu bağlamda sizlerin de,


‘Konusu çok farklı, özgündü, izlemeye değerdi’

‘Sinematografisi çok iyiydi’

‘Oyuncu kadrosuyla hayran bıraktı’

‘Başrol uyumu ve başrollerin oyunculukları da şahaneydi’  dediğiniz diziler hangileri? Ya da tam tersi,

‘Dizinin konusu, senaryosu, yönetmeni, kadrosu çok iyiydi; başrollerin yetersizlikleri yüzünden heba oldu.’

‘Bu kadar iyi bir başrol oyuncusuna böyle dandik bir senaryo verilir mi?’

‘Bu kadroyu nasıl bu yapımla harcarsınız?’  diyerek serzenişte bulunduğunuz diziler var mı peki?


Birçok açıdan sizi tatmin eden ve sizin 'en'lerinize giren diziler hangileri?


Okuyarak bana eşlik ettiğiniz için teşekkür ederim.

Saygılar.

 



Yorumlar

"Herhangi bir küfür, hakaret, reklam ve içerik ile alakasız link paylaşarak yorum yapmak yasaktır. Bu tür yorumlar silinecektir. Küfür içerikli yorum paylaşan ziyaretçinin süresiz olarak yorum yapması engellenecektir. Hakaret içerikli yorum paylaşan ziyaretçinin ise 2 ay boyunca yorum yapması engellenecektir."
"Site ile ilgili şikâyetlerinizi, önerilerinizi ve düzeltmeleri yorum olarak değil, iletişim bölümünde belirtilen adresler üzerinden yapınız. Aksi halde bu tür yorumlar silinecektir."
"Yorum alanını özel sohbet alanına çevirmek yasaktır."
Lütfen spoiler içeren yorumlarınızda bu tagı kullanın:

SON HABERLER
tümünü gör

TEST & ANKET

tümünü gör

GÜNEY KORE SİNEMASI

Güney Kore Sineması dünyası ile ilgili haberleri, oyuncular hakkında bilgileri, dizi ve film önerilerini - tanıtımlarını - müziklerini - fragmanlarını bulabilirsiniz. İsterseniz film ve dizilere yorum yaparak diğer ziyaretçilere düşüncelerinizi sunup önerilerde bulunabilirsiniz…