İdollerin Oyunculuk Yapmasını Destekliyor Musunuz?

  nasip   |     15-08-2018, 18:40

İdollerin oyunculuğunu değerlendirmeden önce, dizi piyasasında ne işleri olduğunu anlamakta fayda olduğunu düşünüyorum. Neden müziklerine devam etmek varken, amatör oldukları bir alana girip, yoğun programlarına yeni programlar katıp daha fazla uykusuz kalmayı ve üstüne de bolca eleştiri almayı tercih ediyorlar dersiniz? Oyunculukları beğenilmese de (çok iyi idol oyuncular var, onları tenzih ediyorum tabi ki) dizi sektöründe tutunma çabaları neden olabilir? Bu soruların cevabını vermek için öncelikle Kore eğlence piyasasının işleyişine biraz göz atmak gerekiyor.

İdoller Neden Oyunculuk Yapıyor?

Eğlence sektörünün iki ana arterini müzik ve televizyon oluşturuyor. Televizyon ise içerisinde varyete programlarını, müzik programlarını ve en önemlisi dizileri barındırıyor. Peki tüm bu farklı alanlardaki ünlü isimler kimlere bağlı olarak çalışıyor dersiniz? Eğlence şirketlerine ! Örneğin; idolleriyle, müzik gruplarıyla duymaya alıştığımız bir eğlence şirketi, bünyesinde sadece müzisyenleri değil, komedyenleri, modelleri, oyuncuları ve hatta atletleri de barındırıyor. (YG Entertainment OYUNCULARI, MÜZİSYENLERİ, MODELLERİ; SM Entertainment OYUNCULARI, MÜZİSYENLERİ, KOMEDYENLERİ, ATLETLERİ, MODELLERİ; FNC Entertainment OYUNCULARI, MÜZİSYENLERİ, KOMEDYENLERİ; JYP Entertainment OYUNCULARI, MÜZİSYENLERİ) Yani idoller ve oyuncular aynı şirket için çalışıp, aynı şirkete kazançlarından pay veriyorlar. Dolayısıyla dizi ve müzik sektörünü birbirinden bağımsız düşünmek mümkün değil. Zira eğlence şirketleri ‘medya oyunu’ diye bilinen, kpop kitlesinin daha aşina olduğu bir yöntem izliyor. Ne demek medya oyunu? Çok tutan ünlü bir ismi, bir dizi projesine ya da bir varyete programına konuk olarak gönderen şirket, o ismin yanında bir müzik grubu üyesini ya da henüz yıldızı parlamamış başka çaylak bir oyuncuyu da gönderiyor. Karşı taraf bunu kabul ediyor, zira yıldız oyuncu (bu tam tersi de olabilir, bir komedyenle beraber çaylak bir oyuncunun varyete programına katılması gibi) ona da zamanında destek olan deneyimli meslektaşları gibi, yeniyetmelerin elinden tutup  parlamalarına yardımcı olmuş oluyor. Medya oyunu dediğimiz olay kısa sürelidir ve proje bazlıdır, o yüzden ilk başta sorduğumuz sorulara cevap vermese de, başrol oyuncuyla aynı şirketten yeniyetmelerin neden aynı dizide rol aldığını az çok açıklıyor olsa gerek. Ünlü dizilerin yan rollerdeki oyuncularının şirketlerine bir göz atın, başrolle aynı şirketten olduklarını göreceksiniz.

Dikkatinizi çekti mi bilmiyorum, Koreli oyuncuların birçoğu idol olmasalar da dans etmek ve şarkı söylemeye yatkın. (Bakınız. Lee Min-Ho, Lee Jun-Ki, Lee Jong-Suk ve daha çoklarının hayran buluşmalarında şarkı söylediklerine ve hatta dans ettiklerine kolaylıkla denk gelebilirsiniz. Daha fazla örnek için BURAYA tıklayınız.) Bunun bir sebebi de stajyerken idollerle beraber eğitim almış olmaları. Evet tam şuan sorumuzun cevabına yaklaşıyoruz. Hazır mısınız? Eğlence şirketleri yaptığı seçmelerle bünyesine aldığı stajyerlere bir takım temel eğitimler verir ve onlara bir kariyer planı yapar. Dans, şan, moda, medya yönetimi, oyunculuk, yapımcılık gibi derslerin hepsi şirket bünyesinde verilir. Kimin neye meyli varsa o tarafa yönlendirilir. Elbette ki kişinin kendi isteği de önemlidir ama son sözü genelde şirket söyler. ‘Sen idol olacaksın, hip-hop ağırlıklı bir grupta çıkış yapacaksın.’ ‘Sen oyuncu olacaksın, çünkü ona daha yatkınsın.’ ‘Seni idol olarak eğittik ama oyunculuğa kaysan daha iyi olacak.’ ‘Sen idol-oyuncu olacaksın’ gibi son kararları aylık değerlendirmeler sonrası şirket yöneticileri verir. Yani şuan oyuncu olarak tanıdığınız biri aslında en başta idol olarak çıkış yapmak için eğitim görmüş olabilir. Eğlence şirketlerinde verilen eğitimlere dair daha fazlasını merak ediyorsanız Cheongdamdong 111 adlı programa göz atmanızı öneriyorum, 8 bölümlük kısa bir program olsa da bahsini ettiğim eğitim sürecini ve şirket içi hiyerarşiyi gayet güzel aktarıyor. Eğlence şirketlerinin ortamlarına daha aşina olanlar bu hiyerarşide en altta olanların stajyerler olduğunu bilirler. Çıkış yapmış olanlar arasında ise, en rahat davranabilen, ne yaptığına daha az karışılan, netizenler (Korelilerin yorum yapan ama genelde eleştirel yorum yapan internet kullanıcılarına verdiği ad) tarafından daha az eleştirilen grup komedyenlerdir. Sonrasında ise oyuncular. Şirketle uzun dönem anlaşma imzalamış ünlüler arasında en ağır şartlarda olanlar ise idollerdir. Idollerin neden oyunculuğu gelecekleri için bir alternatif olarak gördüklerini anlamak için gelin beraber oyuncularla idollerin çalışma şartlarını ve kazançlarını kıyaslayalım:

Çalışma Süreleri

Şirketteki oyuncular proje bazlı çalışırlar. Bir dizi bittiğinde bir sonraki dizi bir yıl sonra olabilir ya da hemen peşi sıra da çekilebilir. Dizilerin ortalama yayın süresinin 2 ay olduğunu biliyoruz, bazı yapımlar istisnai olarak ön yapım olsa da ve çekim süreleri daha uzun olsa da dönemsel yoğunluklara sebep veren durumlar söz konusudur. Yoğun çekim dönemi sonrası, fiziksel veya ruhsal yorgun hisseden bir oyuncu gayet olağan şekilde bir mola verip uzun süre dizi çekmeyebilir. Önceki çektiği diziden, oynadığı reklam projelerinden kazandıklarıyla da geçimini sağlayabilir. Unutulma korkusu yoktur. Elbette çaylaklar dikiş tutturana kadar istedikleri değil onları isteyenlerle çalışırlar. Dizi seçme lüksü ise yıldız oyunculara, kendini kanıtlamış oyunculara mahsustur, istedikleri kadar ara verip içlerine sinen yapımlarda yer alırlar. Dolayısıyla çalışma süreleri oyuncuların kendi tercihlerine bağlıdır ve değişkendir. Diğer taraftan idoller staj döneminden itibaren aralıksız çalışır. Ortalama bir stajyerin günde uyuduğu uyku en fazla 4 saattir, bunun 3 saat olduğunu söyleyenler de var. Kendilerini geliştirmek için uyanık oldukları her saniye çalışan stajyerlerin çıkış yaptıktan sonraki çalışma süreleri ise çok da farklı değil. Tutmayan grupların dağılmak zorunda olduğunu hesaba katarsak, görece başarı yakalamış bir idol grubunun çalışma süreleri üzerinden konuşmamız daha doğru olacaktır. Yeni gruplar yılda bir veya iki kez geri dönüş yaparlar. Daha eski ve yine popüler gruplar da genelde 1 ila 3 yıl arasında geri dönüş yapar. Bu ne demek? Her geri dönüş öncesi ve sonrası fazla mesai yapmak demek. Albüm yapım aşamasında yeni şarkıların dans+vokal+rapleri üzerine çalışan idoller, albüm yayınlandıktan sonra 1-2 ay boyunca her gün başka bir kanalda müzik programlarına katılırlar. Boş günlerinde varyete programlarında boy gösterirler. Promosyon süreci bittiğinde asıl parayı kazandıkları konser süreci başlar. Kore’de veya başka ülkelerde turneler yapılır. Tüm bu süreç bitebildiği an zaten bir sonraki geri dönüş hazırlık vakti gelmiştir. Çoğu idol yolculuk sırasında uyku ihtiyacını giderir. Program iptal etme durumları söz konusu değildir. Hasta oldukları veya sakatlandıkları halde sahneye çıkmak durumunda kalan çokça örnek mevcuttur. Dolayısıyla hiçbir idol kendi programını kendisi ayarlayamaz. İstediği gibi mola veremez. Şirket ona ne program yapıyorsa ona uymak zorundadır. Örneğin bu programda ailesini ziyaret etmek için vakit yoksa ziyaret edemez. (Neredeyse 3 yıl memleketine gidememiş bolca stajyer ve idol var…) Bu ağır çalışma şartları dolayısıyla şirketleriyle davalık olan birçok örnek olsa da hayranların yarasına tuz basmamak adına isim vermeyelim.

Kazanç

Oyuncularla idollerin kazançlarını değerlendirmek için yeri sağlam olanlarla yeniyetmeleri ayırmak gerekiyor. Yıldız bir başrol oyuncusu (Kim Soo-Hyun, Hyun-Bin, Jo In-Sung, So Ji-Sub, Lee Min-Ho, Lee Seung-Gi gibi) bölüm başına 60-80 bin dolar civarı ücret alabilir, elbette bu ücretler projeden projeye göre değişir fakat çok da aşağıya inmez. Yeni başrol olmayı başarabilmiş bir oyuncunun kazancı da bölüm başı 10 bin dolardan aşağı değildir. (Yan rollerin ücretleri hakkında bir bilgiye ulaşamadım.) Popüler bir idol grubunun kazancı ise yıllık 800 milyon dolara varabilir. Tabi ki yüz milyon dolarları görebilen gruplar bir elin parmağını geçmez. (Zaman neler gösterir bilinmez ama uzun süredir TVXQ ve BIGBANG en çok kazanan iki idol grubuydu, hala onları geçebilen yok.) Şirketten şirkete oranlar değişse de, kazançlarının hepsi onlara ait değildir, %30-%70 arasındaki bir payı şirkete vermek zorundadırlar. Kalanı üyeler arasında bölüşürler. Solo aktiviteler, reklamlar, şahsi yatırımlarından elde ettikleri kazançlar derken hatırı sayılır meblağlara ulaşırlar. Fakat bu kazancı elde edebilen az sayıda grup vardır. Ortalama bir idol grubu üyesi ise ilk 7 yıl (sözleşme süresi gereği) genelde düzlüğe çıkamaz, stajyerken aldığı eğitimlerin borçlarını şirkete ödemek durumundadır ve kazancının çoğunu şirket alır. Kendilerine yapılan yatırımı geri ödeyecek düzeyde başarılı olamama, sektörde tutmama ve grubun dağılma ihtimali de her zaman için vardır.

Idollük oyunculuğa nazaran daha dönemseldir. Yani şuan çok iyi kazanan bir grup 3 yıl sonra gözden düşebilir. Kpop gruplarına para kazandıran kitle çoğunlukla gençlerden oluştuğundan, idol gruplarının da onlara hitap eden yaşlarda olmaları beklenir. Popüler gruplar her sene değişebilir. Özellikle kız gruplarında 30 yaşını geçmiş nerdeyse tüm kız idoller zor süreçlere girmiştir. Erkekler için durum daha iyi görünüyor olsa da çok da farklı değildir. Askerlik sonrası (askerliğe gitmenin en büyük yaşı 30’dur, bizim yaş sistemimizle 29) geri dönüş yapıp başarı yakalayabilmiş grup sayısı bir elin parmağını geçmez. Yani bir idol 20’li yaşlarında en popüler gruplardan bile olsa hayatı boyunca aynı başarı oranıyla devam etmesi mümkün değildir. Örnek vermek gerekirse, hala aktif olan en eski grup Shinhwa’dır, 20 yıllık grupların diğerleri ya dağılmıştır ya da inaktiftir. 10 yıllık gruplarda ise -yani ikinci nesil gruplarda- hala aktif olan erkek grupların sayısı 10’a ulaşmıyor bile, kız gruplarında bu sayı sadece 3, lakin bu 3 grup da hatırı sayılır üye ayrılıkları yaşamış gruplar. Dolayısıyla idoller özellikle belli yaştan sonrası için kariyerlerinde alternatif yol çizmek zorunda kalırlar. (Bu durum ülkemizde tam tersidir, yaşı kaç olursa olsun bir şarkıcı müzik sektöründen ekmek yiyebilirken, genç jön oyuncuların astronomik rakamları kazanabildikleri dönemler genç oldukları dönemlerdir. Belli bir yaşa geldiklerinde başroller peşlerinden gelen yeni popüler jönlere verilmeye başlanır. Dolayısıyla yerli eğlence sektörümüzde parametrelerin Kore’ye kıyasla nerdeyse zıt olduğunu söylemek yanlış olmaz sanırım.)  

Imaj / Toplum Baskısı

Bildiğiniz üzere Kore kültürü tam bir eleştiri düzeni üzerine kurulu, ünlü-ünsüz fark etmeksizin herkes eleştirilebilir potansiyeldedir. İzlediğiniz dizilerden, özellikle de okul-gençlik dizilerinden bu durumun ne kadar hayatı etkilediğinin ve intihar oranlarına yansıdığının farkındasınızdır. Kore, intihar oranlarında dünyada ikinci sıradadır. Herkes herkesi eleştirir, kastım yapıcı eleştiriler de değil, kınama-dalga geçme-küçümseme odaklı yapılmış yıkıcı eleştiriler. Başkalarının ne düşündüğünün ayyuka çıktığı ve toplum baskısının bu kadar büyük rol oynadığı bir ülkede ünlü olmak ise bu eleştiri oklarının merkezinde olmayı beraberinde getiriyor. Eğlence sektöründe –izlediğim varyetelerden, dizilerden ve takip ettiğim müzik piyasasından hareketle- en az eleştiri alan, yapılan etik-dışı hareketlerin bile sabunlanabildiği yegane ünlü grubu komedyenler. Bir varyete programında bir kadın komedyenin bir idolün cinsel organına dokunup onu taciz etmesi bile gülünüp geçilebilecek bir durumken, bir idolün biriyle çıkıyor oluşu skandal olarak haber manşeti olabiliyor. Oyuncular ise bu iki uç örneğin ortasında bulunuyor. Özel hayatlarını çok göze sokmayan oyuncuların sevgili haberleri makul karşılanıyor ve hatta destek alıyor. Zira özel hayatları imajlarını etkilemiyor. Fakat idollere bir kıyafet gibi şirket tarafından giydirilen ‘potansiyel sevgili’ imajını bozabilecek herhangi bir olay skandal olarak adlandırılıyor ve sektörden men sebebi. Kpop sadece müzik değil, sektör ideal erkek ve kızları pazarlıyor(Somut değil, soyut anlamda). Dolayısıyla idoller (Idol: tapılacak ölçüde sevilen, putlaştırılmış kimse. Kelime anlamı bile kendini ifşa ediyor, neden bir müzisyene idol diyesiniz ki?) idealize edilmiş imajlarına aykırı hiçbir şey yapmamak zorundalar, yaparlarsa bedelini öderler. Hayranlarını kaybetmelerine sebebiyet verecek bu hatalar kariyerlerinin de sonu anlamına geliyor. Hatadan kasıt hata değil aslında, medyayı doğru kullanmaları ve özel hayatlarını olabildiğince kontrollü dışa vurmaları gerekiyor. Oyunculara nazaran hayatlarına dair her ayrıntının ipleri şirketlerinin ellerinde. (Idollere sevgili yasağı koyabilen şirketlerin özel hayata karışmadığını düşünmek abesle iştigal olurdu zaten.) Dolayısıyla idoller oyunculara kıyasla hem hayranlarından hem de şirketlerinden daha fazla baskı görüyorlar. Eleştiri okları onların daha fazla üzerinde. Korumak zorunda oldukları imajları hayatlarını çekilmez hale getirebildiği gibi, fazla baskıdan ve kötü eleştirilerden sebep ruh hali bozulan, mesleği bırakan idoller mevcut. Bu da akıllara yaşam tarzı olarak hangi meslek daha tercih edilesi sorusunu getiriyor. Diyeceksiniz ki şarkıcılıkla oyunculuğun ne alakası var, olur mu öyle şey? Ben de diyeceğim ki, nasıl yerli dizi piyasasında modellikten oyunculuğa geçmiş birçok ünlü var, Kore’de de yaygın olan şey idollükten oyuncuğa geçmek. Bunların ideal ve doğru geçişler olduğu iddiasında değilim. Fakat sektörün gerçekliğinden bahsetmek durumundayım.

Özetleyecek olursak, daha sürdürülebilir bir meslek olması, idollüğe nazaran ruh halini daha az etkileyen çalışma şartlarına sahip olması dolayısıyla, bir şekilde oyunculuğu deneme imkanı bulabilmiş idoller o kanaldan ilerleme eğiliminde oluyorlar. Çünkü daha çok gelecek vaat ediyor. Idollükten geçiş yaptıkları ve zaten kendi kitlelerine sahip oldukları için, çaylak oyunculara kıyasla daha kısa sürede başrol oluyorlar. Oyunculukları beğenilse de beğenilmese de başrol oluyorlar. Hayranlar haricindeki genel izleyici kitlesi memnun veya değil, önemli de değil. Zira yapımcılar için de o idolün popüleritesi sayesinde sağlanan para fonu, reklamlar ve promosyon imkanları yetersiz oyunculuğu gayet de göz ardı edebilecek artılar. Bununla beraber idollerin oyunculuğa başlama sebepleri arasında bambaşka bir sebep daha var aslında. Grup promosyonu ! Örneğin, henüz G.Kore’de band grupları tutmuyorken, gruplarının tanıtımını yapmak adına oyunculuk yapmak durumunda kalan idoller var. Hong Ki, Yong Hwa gibi. Günümüzde de yeni grupların üyelerini yan rollerde görebilirsiniz. O rol sayesinde yüzünü göstererek kendi grubunun kitlesini arttırma çabasında olan idoller… Başka bir istisnai zaruriyet durumu ise Kim Jae-Joong, Park Yoo-Chun gibi şirketlerine dava açtıkları için müzik piyasasında ambargo yemiş ve kendi promosyonlarını kendileri yapmak zorunda kalan, dolayısıyla televizyon ekranına müzik programları aracılığıyla çıkma imkanları olmadığından yüzlerini unutturmamak adına oyunculuğa adım atmış olan idoller. İsim vermeyeyim, 2018’de yayınlanan ve bir kız idolün başrol olduğu bir dizide, idol bolca nefret yorumu almıştı. Fakat idolün kendisi çok yorulduğunu, yoğun programına yetişemediğini, grup üyeleriyle vakit geçirmek istediğini, dizide oynamak istemediğini söylerken, şirket onu zorladığı için oynamak durumundaydı. Bolca şikayet edilen, oyunculukları beğenilmeyen idollerin, müzik yapmaktansa oyunculuk yapmak zorunda oluşlarından ne kadar memnun olduklarını bilemeyiz. Aksine durumdan memnun olup, hatta oyunculuğa daha çok yatkın olduğunu keşfeden idoller ise radikal bir kararla ve hatta popüler olduğu bir dönemde idollüğü bırakabiliyor, bakınız Lee Joon. Eğlence sektörünün parametrelerini ele aldığımızda idollerin oyunculuğa adım atışları kimi zaman ellerinde olmayan, kimi zaman kendi tercihleri olan bu gibi durumlardan kaynaklı olabiliyor. Gelelim asıl konumuza, siz bu durumu destekliyor musunuz ve idollerin oyunculuklarını beğeniyor musunuz?

Idollerin Oyunculuk Yapmasını Destekliyor Musunuz?

Şahsen ben idollerin oyunculuk yapmasını özellikle desteklemesem de, bu duruma karşı da değilim. Zira bu sayede gerçekten iyi ve rolünün hakkını veren idol-oyuncuları izleme imkanı da bulmuş oluyoruz. Fakat idollerin başrolden başlamalarını doğru bulmuyorum. Belirli bir süre kendilerini geliştirmeleri ve aynı çaylak oyuncular gibi merdivenleri basamak basamak çıkmaları taraftarıyım. Bazı idoller ne kadar tecrübe kazansalar da yeterince iyi olamıyorlar, ‘demek ki oyunculuk kumaşları yok, keşke israrla devam etmeseler’ diyorum ama talep olmasa arz da olmaz hesabı demek ki onları izlemek isteyenler var deyip oyunculuğunu beğenmediklerimin yaptıkları işleri izlemeyi tercih etmiyorum oluyor bitiyor. Hedef göstermemek adına beğenmediğim örnekleri içerikte değil, yorum olarak ekleyeceğim. Oyunculuğunu beğendiğim örneklere ise gelin beraber göz atalım:


Yook Sung-Jae (BTOB)


Key (SHINee)


D.O. (EXO)


Choi Si-Won (SUPER JUNIOR)


Siwan (ZE:A)


Kim Jae-Joong (JYJ)


Minho (SHINee)


Park Hyung-Sik (ZE:A)


Junho (2PM)


Yoon Du-Jun (HIGHLIGHT)


Lee Hong-Ki (FT ISLAND)


Lee Joon (MBLAQ)


Eric Moon (SHINHWA)


Rain


Seo In-Guk


Oyunculuğunu izlemeKTEN KEYİF ALDIĞIM idolleri örneklesem de, elbette hepsinin yeteneği aynı seviyede değil, ama listedekilerin oyunculuk kumaşına sahip olduğunu düşünmekteyim. Peki sizlerin oyunculuğunu iyi bulduğunuz ya da bulmadığınız idoller kimler?


NOT. Her durumun istisnaları olabileceği gibi, kendimce yaptığım bu açıklamaya uygun olmayan istisna örnekler de olacaktır. Yukarıda sıraladığım gerekçeler ve verdiğim örnekler genel baz alınarak yapılmıştır. 


Saygılar.

 




Yorumlar

"Herhangi bir küfür, hakaret, reklam ve içerik ile alakasız link paylaşarak yorum yapmak yasaktır. Bu tür yorumlar silinecektir. Küfür içerikli yorum paylaşan ziyaretçinin süresiz olarak yorum yapması engellenecektir. Hakaret içerikli yorum paylaşan ziyaretçinin ise 2 ay boyunca yorum yapması engellenecektir."
"Site ile ilgili şikâyetlerinizi, önerilerinizi ve düzeltmeleri yorum olarak değil, iletişim bölümünde belirtilen adresler üzerinden yapınız. Aksi halde bu tür yorumlar silinecektir."
"Yorum alanını özel sohbet alanına çevirmek yasaktır."
Lütfen spoiler içeren yorumlarınızda bu tagı kullanın:

SON HABERLER
tümünü gör

TEST & ANKET

tümünü gör

GÜNEY KORE SİNEMASI

Güney Kore Sineması dünyası ile ilgili haberleri, oyuncular hakkında bilgileri, dizi ve film önerilerini - tanıtımlarını - müziklerini - fragmanlarını bulabilirsiniz. İsterseniz film ve dizilere yorum yaparak diğer ziyaretçilere düşüncelerinizi sunup önerilerde bulunabilirsiniz…