Kore Dizilerinde Amerika Etkisi

  nasip   |     29-05-2019, 00:24

"Criminal Minds", "Good Wife", "Entourage", "Suits", "Mistress", "Missing 9", "Life on Mars" ve sayısı artmaya devam Amerikan dizi uyarlamaları.. Bunların kaçını sevdiniz? Kaçına “yok olmamış” dediniz? Peki ya Korelilerin Amerikan dizilerini uyarlamalarını destekliyor musunuz, yoksa “kdramaların eski tadı kalmadı” diyenlerden misiniz? Bu sorular nereye gidiyor böyle? Siz de bana sorun öyleyse, “Nasip, sen eski tadı alıyor musun?” deyin, sorun sorun hiç çekinmeyin.


Sordunuz madem hemen cevaplayayım. “Ben eski tadı almak istemiyorum ki zaten, eski tattan kasıt ne? Zengin soğuk erkek & aptallığa kayacak kadar saf kız romantizmi mi?” İster kabul edelim ister etmeyelim, eski kdramalar dediğimiz şey klişeler yığınıydı, çok seyrek farklı konular gelirdi, geneli kurguya değil seyircinin anlık tatminine dayanan senaryolara dayanırdı. Benim kdrama-sever olsun olmasın herkese önerebildiğim, “en”lerime girmiş yapımlar hiç de o eski dramalar değil, çoğunlukla 2014-2017 aralığında yayınlanmış diziler. Evet o eski diziler sayesinde Kore dizilerine başladık ama şuanki zevkimle o dizileri tekrar izleyemem bile zira bayat geliyorlar artık. Dolayısıyla ben eski Kore dizilerini özleyenlerden değilim açıkçası.. Geçirdiğimiz son seneden memnun muyum? Hayır ondan da memnun değilim ne yazık ki, evet son yıllarda daha fazla Amerikan uyarlaması dizi yapıldı ve bu dizilerin altına sürekli “eski” dizilere özlem çekilen yorumlar yapıldı, zira çoğu uyarlama pek başarılı değildi. Peki, buradaki sorun dizilerin Amerika dizilerinden uyarlama olması mı? (Aman ne çok soru soruyorum ben de, yazmaktan çok soruyorum.) Sorun bence uyarlama yapımlar izlememizden kaynaklı değil; 2 ayda bir yeni dizi geliyor, SBS, KBS, MBC, tvN, JTBC, OCN derken 10’a yakın kanal her sene 100’e yakın dizi yayınlıyor. Bu dizilerden sadece 3-5 tanesi uyarlama, onlardan da başarısız olanlar kadar başarılı olanlar da var. Örneğin "Life on Mars" ya da "Mistress". Uyarlama olmayan dizilerin de hepsi çok iyi değil sonuçta hatta çoğu vasatın altında.


Öte yandan bir de baş harfi N ile başlayan bir dizi&film platformu var ki, yerli dizi ifadesinin köküne kibrit suyu dökmek üzere, çünkü neden? Artık yerli diziler sadece yerli piyasada ulaşılabilir değil, eş zamanlı olarak tüm dünyaya yayınlanabilmeleri sayesinde dizilerin hangi ülkelerden çıkma oluşları git gide önemsizleşiyor, herkes her ülkenin dizisini izliyor. Artık kdrama izleyenler sadece bizler değiliz, bu platformu kullanan ve daha önce kdrama izlememiş olanlar da artık kdramaya şans veriyor, çünkü o platformun referansına güveniyor. Orada varsa kalitelidir diyor bir şans veriyor. Eski dizilerden olmasına rağmen yayın hakları satın alınarak oradan ulaşılabilir olan çok dizi var fakat bazı kdramalar var ki yapımları “baş harfi N” tarafından üstlenildi. Bakınız. "Something in the Rain", "Live", "Prison Playbook", "A Korean Odyssey", "Mr. Sunshine", "Kingdom" vb. Peki bu yapımların kaçını sevdiniz? Ben söyleyeyim, çoğu ortalamanın üzerinde yapımlardı, bütçeleri çok olduğu için senaryo tıkansa bile kendilerini sattı bu yapımlar. Yani uyarlamaların ötesinde yayınlanma platformu da Kore dizi sektörüne etki eden parametrelerden. Ben bu etkilerin –en azından şimdilik- ortamı domine eden, alışageldiğimiz kdramalara bizi yabancılaştıran etkenler olduğunu düşünmüyorum. Zira uyarlama olsun yabancı bütçeli yapımlar olsun, aralarında iyiler de var vasatlar da. Nasıl çok para harcadıklarında ortaya her zaman mükemmel işler çıkıyor değilse (örn. A Korean Odyssey), konusu çakma(!) diye kötü olacak diye bir kaide de yok (örn. Life on Mars).

Mevzu özgünlük ise, o zaman Kore dizileri en baştan beri özgün değildi zaten.. "Boys Over Flowers" (Japonya), "Fated To Love You" (Tayvan), "Liar Game" (Japonya), "Suspicious Housekeeper" (Japonya), "Witch’s Romance" (Tayvan), "Rich Man" (Japonya), "The Most Beautiful Goodbye" (Japonya), "A Korean Odyssey" (Çin), "Moon Lovers: Scarlet Heart Ryeo" (Çin) ve çok daha fazla ünlü dizi diğer Asya yapımlarından uyarlama ama bizler orjinallerini izlemek yerine Kore versiyonlarını izleyip beğeniyoruz. Demek ki beğenilerimizdeki ana kriter özgün hikaye değil. Yeri gelmişken bir anekdot da anlatayım. Bir senaristin söyleşine gitmiştim, kadına sürekli hikayelerinin özgünlüğü sorulup duruyordu. Senarist adayları “özgün hikaye” bulup herkesi şaşırtmanın derdindeydi ve kıdemlilerini bu konuda sıkıştırıyorlardı. Kadın en son dedi ki “Özgün hikaye diye bir şey yok ki arkadaşlar, dünyada yazılmamış hikaye kaldı mı sanıyorsunuz? Yeni sandığınız her hikaye daha önce yazılmıştır sadece siz yeni keşfettiğinizi sanıyorsunuzdur. “Özgünlük” denen şey hikayede değildir, onu yazanın kalemdedir, özgün olmayan hikayeyi siz kattığınız lezzetle “özgün” yaparsınız” demişti. Gerçekten de öyle değil mi? Özgünlükten kasıt farklılık değil özgün yorumlanmışlık olabilir, yoksa zaten hep birbirinin aynı dizileri izlemiyor muyuz? Kim daha iyi yorumluyorsa onu beğeniyoruz. Kore dizilerini beğenmemizin sebebi ise en baştan beri ayrıntılarda gizli.. Daha önce Amerikan ve İngiliz dizilerinde rastlamadığımız şey “duygu” var Kore dizilerinde.. Koreliler “duygu”yu ayrıntılarda çok naif veriyorlar, klişe dizilerde bile kıyıdan köşeden ilginç detaylar çıkıyor, bunu da mı düşünmüşler dedirtiyor. Aklıma geldi hızımı alamayıp başka bir anekdot daha anlatacağım, devlet kanalımızın genel yayın yönetmenini dinlemiştim yakın zamanda –yakın dediğim 1 yıl odlu^^-, “Dünyada Amerikan dizilerinden sonra en çok Türk dizileri satıyor, neden biliyor musunuz? Bizim onlardan daha yüksek bütçeli yapımlara imza attığımızı mı düşünüyorsunuz? Hayır. Aynı konuyu teknik olarak çok daha üst düzey işleyebilirler belki, ama bizde olup onlarda olmayan bir şey var. Türk dizileri, geçirebildikleri “duygu” sayesinde satıyor, Amerikan dizilerinde bulamayıp bizim dizilerimizde buldukları şey tam olarak bu. Aynı konuyu bile işleseniz onlardan farklı işliyorsunuz ve bu seyirciye yansıyor. Siz beğenin ya da beğenmeyin, bu onlara farklı geliyor” demişti adam. Kore dizileri için de aynısı geçerli bence, konuların özgünlüğü ya da yapımların kalitesinden ziyade, iş tutuş şekilleri hoşumuza gitti bizim. Hala naif bir çizgide ilerliyorlar kanısındayım, kimi zaman yeni şeyler deneme çabasındalar, kimi zaman ise aynı konulara takılıp kalıyor ve izleyici kitlesini bunaltıyorlar. Fakat doğru zamanda doğru yapımları izlerseniz, bence hala kaliteli yapımlar geliyor. 2018’in kdrama açısından çok verimsiz olduğuna katılıyorum fakat sektörün eski ivmesini kazanacağını da düşünüyorum. Az da olsa geçen sene de çok iyi yapımlar geldi, bu sene neler getirecek hep birlikte göreceğiz.


Katıldığınız ve katılmadığınız noktaları dile getirirseniz mutlu edersiniz. Saygılar.





Yorumlar

"Herhangi bir küfür, hakaret, reklam, başka sitelerin adı ve (sitemizin linkleri hariç) link paylaşarak yorum yapmak yasaktır. Bu tür yorumlar silinecektir. Küfür içerikli yorum paylaşan ziyaretçinin süresiz olarak yorum yapması engellenecektir. Hakaret içerikli yorum paylaşan ziyaretçinin ise 2 ay boyunca yorum yapması engellenecektir."
"Site ile ilgili şikâyetlerinizi, önerilerinizi, isteklerinizi ve düzeltmeleri yorum olarak değil, iletişim bölümünde belirtilen adresler üzerinden yapınız. Aksi halde bu tür yorumlar silinecektir."
"Yorum alanını özel sohbet alanına çevirmek yasaktır."
Lütfen spoiler içeren yorumlarınızda bu tagı kullanın:

SON HABERLER
tümünü gör
Kore Filmleri izle

GÜNEY KORE SİNEMASI

Güney Kore Sineması dünyası ile ilgili haberleri, oyuncular hakkında bilgileri, dizi ve film önerilerini - tanıtımlarını - müziklerini - fragmanlarını bulabilirsiniz. İsterseniz film ve dizilere yorum yaparak diğer ziyaretçilere düşüncelerinizi sunup önerilerde bulunabilirsiniz…